Lijnkaping definitief de nek omgedraaid.

11-04-2018

   

Slamming, ofwel lijnkaping, is al jaren een hardnekkig probleem voor met name kleinzakelijke afnemers. Zelfregulering hielp niet. Toch bleef het probleem zich in politiek Den Haag voortslepen. Het ministerie van EZK moet nu aan de bak, want eind maart heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen om slamming voorgoed de nek om te draaien.

Slamming ofwel lijnkaping is het fenomeen dat afnemers van (meestal) zakelijke telefonie worden geconfronteerd met een ongewenste overstap. De overstap is vaak ingezet na schriftelijke of telefonische werving, waarbij de slammer op misleidende wijze toestemming verkrijgt.

Al in 2007 maakte de telecombranche via zelfregulering afspraken over WLR-diensten en overstappen. De maatregelen boden echter de gelegenheid voor lijnkaping. De huidige toezichthouder ACM stelt dat er elke twee tot drie jaar wel weer een nieuwe aanbieder actief wordt die vooral via slamming klanten werft.

 
‹ Terug naar overzicht